slaapkamervloer paniek

Updated on 17 maart 2013 in Vloeren
20 on 17 maart 2013

Vanmiddag was ik met mijn partner wat aan het prutsen in de slaapkamer…. ( vloer bekijken )

Bij de schuifpui zag het er nattig uit waarop we besloten om voorzichtig een latje van de laminaat vloer weg te halen.
Daar kregen we een beste schrik te zien.
Onder dat stuk laminaat lag een ondervloer die drijfnat was.
Ter plekke besloten we om de gehele laminaat vloer eruit te breken.
En ja hoor. Ook de houten vloerdelen ter plaatse voor de schuifpui was compleet verrot.

IK heb besloten om tot de eerste balk dwarsbalk alle vloerdelen eruit te breken.
Er was ca 30cm breed verrot over een aardig deel voor de schuifpui.

Het enige mazzeltje was dat er eerst ca 60cm beton lag ipv een holle vloer.
Ik heb de vloer vrij gemaakt tot de eerste balk waar de vloer wel hol is.

Uiteraard ga ik op het beton nieuwe vloerdelen leggen alleen er zit een houten balk over de volle lengte in die beton vloer.
En die is op een aantal plaatsen knap verrot.
Wat te doen? het verrotte hout weg pulken? en daar waar het hout nog sterk is drogen en bewerken met iets wat de houtrot moet tegen gaan?
Bestaat dat laatste.

  • Liked by
Reply
0 on 17 maart 2013

hoi, wat een pech hier,, maar wat is onder deze ruimte? een kruiphok? maak even een “ruimte” foto, zodat te zien is hoe en wat er omheen gebouwd is, Verder moet je hier gaan bedenken waar vandaan het vocht komt. buiten, onder (optrekkend vocht uit kruiphok), leiding, enz maar geef even aan hoe alles er uit ziet

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

Het is de slaapkamer op de eerste verdieping.
De schuifpui komt uit op een balkon.

Vanaf de pui is de eerste 60cm beton dan komt de holle vloer met draagbalken.
Het stuk waar beton ligt heb ik dus vrijgemaakt. Alleen die houten balk midden in de beton is verrot,
Ik overweeg zelfs om ipv nieuwe planken gewoon de loze ruimte met beton te vullen, maar die rotte balk zit in de weg.

Ik heb geen lekkage naar de beneden verdieping gehad, waarschijnlijk omdat de planken die nat waren op beton lagen.

EDIT.

Ik heb het vermoeden dat de natte vloer gekomen is door regen die via de openstaande schuifpui is binnengekomen

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

onder ander laminaat er is geen beton/cement?
want het lijkt een stellat die men op hoogte brengt om te kunnen storten, vervolgens af te reien…
als dit zo is moet er onder parket/laminaat ook cement liggen,
als dit zo is dan hebben ze die vergeten er uit te halen, en kan hij gewoon weg.
Hij (de balk) is niet erg groot 5cm? kijk even mischien 4,4 is het mischien een panlat? ongeveer 4,4 bij 2,2?

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

Ik ga vanmiddag de tuinslang erop zetten aan de voorkant van de schuifpui.

Dan kan ik misschien zien of er ergens lekkage is.

En nee, ik heb een huis met holle vloeren.
Alleen de eerste 60 a 80 cm is beton, dan komt er een stalen U balk. ( nog zichtbaar op de foto )
Naast de U balk zit een houten draagbalk en daar zitten de spijkers van de houten vloer in.

Ik heb dus echt holle vloeren op dat eerste stuk na.

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

Vanmiddag heb ik de tuinslang op de schuifpui gezet.

In eerste instantie geen lekkage, echter nadat ik de slang echt vol op de naden had gezet ( aan de onderkant van de pui ) kwam er rechtsonder heel langzaam een klein beetje water door druppelen.

Echter nooit de hoeveelheid die ik zou verwachten om de zaak zo drijfnat te laten worden als hij was.

Toen ik de schuifpui open deed kwam er ineens een hele lading water naar binnen.

Het bleek dat aan de onderkant van de pui gewoon een laag water in stond.
Op de foto kun je rechts onder een gleuf zien zitten die normaal het water zou moeten afvoeren echter dat gebeurde dus niet.
Ook links zit zo’n afvoer van water.

Blijkbaar is in de afgelopen jaren het water niet door de afvoer gelopen maar rechtstreeks de slaapkamer in.

Aan de buitenkant van de schuifpui zitten 2 dopjes op de afvoer, een soort afwerking zeg maar.
Nadat we die eraf tikten liep de schuifpui ook in 1 keer volledig leeg.

Ik heb dus meer het gevoel dat dit de reden is geweest van het water probleem.
Toch zal de kleine lekkage rechts onder ook gedicht moeten worden.

De balk die verrot is.
hij is 47mm breed ongeschaafd en slechts 20mm hoog.
En de verrassing is dat hij gewoon op beton ligt.
nadat ik een stukje verwijderde kwam er weer beton tevoorschijn.

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

hoi,
dus pefect, je hebt de oorzaak van lekkage en de functie van de “balk”

De balk is dus een panlat, om alleen de vloerdelen makkelijk te kunnen vastzetten.
oplossing is simpel haal hem wel en vul met cement. vloerdikte is normaal ook 2cm dus daar heb je 4 cm, wat genoeg is voor cement.
Echter is 2cm opvullen (ipv vloerdelen) wat lastiger, maar je kan ook het met cement doen (maar kans op breken en loslaten);
, maak het goed schoon en stofvrij.
, maak het cement met 1 deel cement 2 delen vloerenzand/metselzand mix het en maak het (met water) dat je net een bal ervan kan maken.
, aanbranden vloer ; puur cement strooien of met een stoffer insmeren met water (een soort cementpapje)
, storten van de cement-mix afreien met waterpas en of spakmes.
nb. te nat maken is niet erg echter oppassen voor cement water dat gaat lekken, en het duurt langer dat het droog is, voordeel is dan dat je het knetterhard krijgt en makkerlijker glad.

Lekkage,
water die in een gootje loopt moet gewoon buiten lekken.
Waar ik bang voor ben is dat ze het kunstofkozijn gemonteerd hebben op hout, die misschien nu ook rot is.
heb je een lood/kunstof onder (buiten ) het kozijn lopen? zo ja is die goed afgesloten…
Als je met een slang spuit is dit erg extreem en als het gootje nu open is gaat het vast goed komen.
Echter let komen de tijd op bij een regenbui en veel wind.

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

Ik ben weer eens rustig aan het kijken geweest.
Ik plaats hier een foto van mijn balkon en de onderkant van de schuifpui.
Hier zie je de stelplaatjes zitten.
Mijn vraag is, kan ik de ruimte rondom aan de onderkant inspuiten met pur?
Volgende vraag,
Die zwarte balk op de foto is een soort latei ( misschien fout geschreven )
Nadat ik de onderkant met pur heb ingespoten is het dan slim om de zwarte balk naar beneden toe onder een hoek van 30 graden met cement dicht te smeren naar het balkon toe?
Moet ik dan nog lood gebruiken?

  • Liked by
Reply
Cancel
4 on 17 maart 2013

hoi,
Pur houd water tegen, maar is niet waterdicht!
Misschien beter te kitten,, Als het droog is, (ivm de lekkage) > dit weekend ! super weer om te werken aan het huis. :)
Bitumen afdichtingsmiddel lijkt met het beste voor jou, waterdicht, gebruikt met voor daken, enz, blijft flexible..

Plakt erg! tape eerst het kozijn af met schildersplakband! goed er onderspuiten,,,
NB als het kozijn los zit onderin moet je ook andere dingen doen!

Klusser
on 17 maart 2013

Dus bitumen afdichtingsmiddel om de buitenkant dicht te smeren.
Dit lijkt me niet goed om binnen te gebruiken. Alternatief? acrylaatkit?
Mijn schuifpui zit verder goed vast hoor.

Klusser
on 17 maart 2013

Het ziet er best goed uit..
Ik heb de bitumen er goed onder gespoten tot het er ahw onderuit kwam.

Ik kan me nu niet voorstellen dat er vanaf de onderkant nog wat door heen komt.
Daarnaast bleek natuurlijk achteraf dat de wateroverlast als oorzaak de verstopte afvoer had.

Maar preventief de onderkant met bitumen ( wat ook achteraf weer logisch was ) inspuiten kan sowieso geen kwaad.
Ik heb nog veel te doen hier…..
Maar ik ga er vanuit dat de bitumen vanaf nu al het water wel tegen zal houden.

Klusser
on 17 maart 2013

hoi,
Nu kan je er vanuit gaan dat het waterdicht is. Als je het wilt afwerken binnen doe het dan op het eind, zodat je nog kan controleren op het definitief dicht is. Ook moet je toch nog storten, of heb je dat al gedaan?
en de vloer herstellen, daarna kan je een wit plintje langs de binnen kant zetten.

Klusser
on 17 maart 2013

De vloer moet nog.
Ga ik komende week beginnen.
Ik overweeg om gewoon weer een latje in die betonnen rand te zetten zodat ik de houten balkjes die ik op de plek terug wil zetten met 2 spijkers kan vast zetten.

Als de vloerdelen hersteld zijn wil ik er een extra vloer platen op leggen, dit mede omdat er vinyl op moet komen.
Tevens wil ik extra stevigheid op de vloer hebben.
Alleen ben ik nog niet uit over de isolatie.

Ik heb al eens gelezen dat mensen de vloer isoleren met pur schuim, maar dan heb je wel een boel flessen nodig om zo’n grote ruimte te vullen met pur.
Er vanuit gaande dat het een goede oplossing is.

Show more replies
  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

hoi,
“gewoon latje” 4.4 cm x 2.2 cm ook wel “panlat”genoemt. is bij elke bouwmarkt te krijgen, let wel op of hij recht is dan ;).
Kan je gewoon vast lijmen,,,,
Ik had wel schroeven gebruikt ipv spijkers, schroeven kan je los maken en zitten vaster, spijkeren kan je de delen weer loskomen/trillen, tegenwoordig heb je geen “timmermannen” meer > maar “schroefers of nieters”:).
Purschuim wordt gebruikt voor afdichten van gaten, bevestigen van muren en kozijnen. Echter vind ik dit vaak een te snelle methode van monteren, die vaak niet goed wordt uitgevoert,,,, Wel geeft het dan een isolatie waarde, echter is het voor mij nieuw dat ze een complete vloer spuiten, lijkt me sterk. Omdat de vloer ongelijk wordt!
Wat de oplossing is zijn piepschuim platen, is goedkoop en doelmatig.
Maar wat zit er onder ? Een koude ruimte (berging of garage) of de woonkamer (lekker warm).

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

Ik ga die panlat erin zetten en de nieuwe korte plaatjes er uiteraard inschroeven.
Daarnaast ga ik de hele vloer die erop komt schroeven.
Piepschuim geeft isolatie dus als ik beide slaapkamer vloeren eruit zou halen en er piepschuim platen in leggen dan zou dit beter zijn voor de warmte isolatie.
Nu is het zo dat ik sinds een half jaar een heel gezin hier heb wonen met kinderen van 7 en 9 jaar.
En die maken contact geluiden. ( lopen dansen noem maar op )
Dat ben ik ze al aan het af leren maar het blijft gehorig.

Vandaar dat ik wel iets aan geluidsisolatie wil doen, ( laminaat is vervangen door vinyl. )
En de kans is aanwezig dat we overal over gaan naar vloerbedekking.

Maar dat is allemaal onvoldoende?
Het blijft een huis met houten verdiepingsvloeren.

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

hoi,
Volgens mij kan je niet vinyl leggen op piepschuim, dus moet daar ook nog iets op, misschien een multiplex plaat waar ook het vinyl op gelijmd kan worden. Het mooiste (kwa geluid is) dat deze multiplex geen contact maak met de ondervloer. Als we een oplossing kunnen maken dat alles vast blijft liggen op zijn plaats ben je klaar…
bijvoorbeeld 2 platen multiplex op elkaar gekruist, met elkaar geschroeft…

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

Die platen van gips met isolatie ertussen lijkt mij wij wat.
Staat in een vergelijkbare topic hier.

Alleen wat duur. zeg maar 25 euro p/m
als ik zoiets kan vinden voor 15 euro p/m dan doe ik niet eens moeilijk meer.

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

Voor een andere kamer overweeg ik om spaanplaten op de vloer te schroeven om hem vlak te maken.
Nu hebben spaanplaten geen messing/groef.

Is dat een probleem? Als ik elke 15cm een schroef doe dan kan er tochniks fout gaan?

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

Hoi,
Pas op dat je niet schroeft in een electra doos/leiding! :eek:
Zelf had ik geen spaanplaat gebruikt, misschien zeggen ze dat er geen schadelijke gassen in zit, echter geloven?
als je dun multiplex 2x legt ben je er uit,,,,
Daarbij komt dat je geld bespaart op arbeid, en goedkoop materiaal hoeft niet altijd snel te zijn,, kost je misschien weer een vrije dag :rolleyes: bijvoorbeeld, kost je dus meer geld…

<< pas op trouwens alles te citeren als het er toch direct boven staat, wordt zo verwarrend >>

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

Zal op het citeren letten.
Die 2 lagen multiplex, moet je dat dan verlijmen of los neer leggen

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 17 maart 2013

Hoi,
ga je die piepschuim nog leggen? ,,, zo ja ,, eerst piepschuim met randen bij muren, dan 2 x multiplex “gekruist”
en deze 2 multiplex (korte schroeven) met elkaar schroeven…hoef je niet te verlijmen indien je veel schroeven gebruikt..
zo nee, 1 keer multiplex, schroeven tot die in de balken +/- 1 cm zit,
NB : bij twijfel tussen de balken in, korte schroef die alleen in de plank komt (ivm mogelijk electra)

  • Liked by
Reply
Cancel