houten vloer op verschillende ondergronden

Updated on 1 maart 2012 in Vloeren
11 on 1 maart 2012

Hallo,

Wij willen in onze woonkamer een houten vloer gaan leggen. We hebben een massieve eiken vloer gekocht. We zitten alleen nog met een aantal punten.
– De vloer die er nu ligt is ongelijk; het voorste deel is hoger dan het achterste deel. Dit wilden we in eerste instantie oplossen door in het voorste deel de plavuizen die er nu liggen weg te halen en ze in het achterste deel te laten liggen. Dan willen we het met 8 mm spaanplaat nog verder recht trekken en vervolgens de vloer zwevend leggen. Het voornaamste punt waar we over twijfelen is dat spaanplaat op plavuizen stijver is dan spaanplaat op hout, waarvoor de planken over een grens liggen van een stijve en minder stijve ondervloer. Heeft iemand enig idee of dit nadelige effecten voor de planken heeft? Of zou dit effect doordat er overal spaanplaat ligt verwaarloosbaar zijn. Heeft iemand toevallig een beter (goedkoop+simpel) idee om de hoogteverschillen op te lossen?

– We twijfelen nog steeds tussen zwevend leggen en vernagelen+verlijmen. Onze vloer is op het breedste punt 4.2 m breed, de planken zijn massief eiken 18 cm breed (18 mm dik) en de luchtvochtigheid is redelijk constant (45-65%). Wel zijn er in de winter temperatuurfluctuaties, doordat we het ’s nachts af laten koelen tot 14-15 gr C.

– Is er toevallig ook nog iemand die een bepaald merk olie/ hardwax olie aanraadt?We zaten nu te denken aan aquamarijn hardwaxolie, oa omdat je het lokaal kunt bijwerken.

Alvast bedankt!

  • Liked by
Reply
1 on 1 maart 2012

Als de overlap van de spaanplaat voldoende is, zou het best moeten kunnen volgens mij. Wat ik vrij zeker denk te weten is echter dat er normaal 12 mm spaanplaat wordt gebruikt en dat de vloer hieraan wordt vastgelijmt. Wou je zelf de vloerdelen alleen lijmen aan elkaar?

Klusser
on 1 maart 2012

Bedankt voor je snelle reactie, tiho! Ze zeiden tegens ons 12 of 8 mm spaanplaat, omdat je als je de vloer nog wil nagelen en lijmen, goed in kan nagelen. We wilden eerst zwevend leggen ivm besparing van tijd/kosten, maar nu we toch al een spaanplaat ondervloer leggen, neigen we al meer naar de vloer volledig verlijmen op de ondervloer.

Show more replies
  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 1 maart 2012

8 mm vindt ik toch net wat te weinig body hebben dan. Ik zou dat neigen omzetten naar doen. Een vriend van me is doet scheeps en interieurbetimmeren. Ook houten vloeren dus en een vloer gelijmt in zijn eentje is nooit meer dan een dag werk ( 40 a 50 m2 dan )

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 1 maart 2012

Wat is het hoogte verschil na het verwijderen van de ene helft vloertegels,, want als dit veel is kan je ook even egaliseren voordat je de spaanplaat gebruikt.
Zelf had ik ook 12 mm gepakt, en vastgelijmt,,, maar ik hou van degelijk :oops:

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 1 maart 2012

@ Ronald: Jij ook erg bedankt voor je reactie! Degelijk is inderdaad altijd goed, dus misschien moeten we maar voor 12 mm gaan. Waarmee zou je aanraden te egaliseren?

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 1 maart 2012

nee, ik dacht dat het een betonnen vloer was…..
Gewoon spaanplaat 12mm,, doorschroeven en delen parket verlijmen…

Trouwens waarom haal je niet die andere tegelvloer er ook uit,, en hoogte verschil opvullen met diversen diktes spaanplaat??

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 1 maart 2012

Hoi Ronald,

Weer bedankt voor je reactie! We hadden dit in gedachten omdat het hoogteverschil ongeveer 2cm bedraagt. Dit zou betekenen dat we eerst alle tegels moeten verwijderen en vervolgens 2cm spaanplaat moeten terugleggen, wat nog best prijzig zou zijn. Verder heeft dit volgens mij niet echt voordelen toch? Bovendien waren we bang dat de trapvorming die je dan krijgt (de overgangen tussen de verschillende diktes spaanplaat) funest zou kunnen zijn voor de uiteindelijke vloer. Of denk jij dat dit wel meevalt?

Nogmaals bedankt voor de reactie!

  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 1 maart 2012

hoi,
Nou, een tegelvloer verlijmen op hout kan heel goed maar is niet een optimale opvulling tussen 2 houten lagen, vind ik.
Vaak is verbinding niet sterk, en als je dan iets er op maakt kan die dan los “schrikken”,,,,
En als alles weer hout is kan je de spaanplaat mooi vastschroeven, (zelfs tot in de balk),
opvullen met 18mm spaanplaat (of 20 mm als die er is), en dan 9mm spaanplaat totaal, is mijn idee dan…

  • Liked by
Reply
Cancel
1 on 1 maart 2012

hoeveel m2 is eigenlijk het deel wat lager ligt, en hoger?
Want als het een kleingedeelte is kan je ook de planken verhogen! met een op maat gemaakte panlat (balken komen op gelijke hoogte,,,
grote gedeelte kan het natuurlijk ook, echter meer werk, maar wel goedkoper!

Klusser
on 1 maart 2012

Ja, hier hebben wij ook aan zitten denken. Echter, is het zo dat we sowieso een aanbouw hebben waar de plavuizen op beton liggen, waardoor er sowieso ergens een overgang komt van hout naar danwel plavuizen of beton.
Maargoed, in ieder geval is het aantal m2 als volgt verdeeld:
– 10 m2 hout zonder plavuizen (voorkamer)
– 15 m2 hout met plavuizen (grootste deel woonkamer)
– 7 m2 beton met plavuizen (aanbouw)

Nu is het zo dat juist de voorkamer hoger ligt dan de rest. We zouden dan dus 15m2 plavuizen moeten verwijderen, daar alle balken verhogen en dan hebben we uiteindelijk nog steeds het probleem dat er een overgang is van dit hout naar de aanbouw… Wij vragen ons dus af of het deze moeite wel waard is, aangezien er nog steeds een overgang is in de vloer dan.

Show more replies
  • Liked by
Reply
Cancel
0 on 1 maart 2012

een overgang van verschillende funderingen hoeft niet echt een probleem te zijn bij parket, echter is het natuurlijk beter dat de vloer uit 1 deel bestaat, ivm werking.
Maar omdat je nu plavuizen tussenlaag krijgt maak je de vloer “bros” waardoor je ook extra werking kan krijgen stelde ik voor deze te verwijderen ,, NB 15 m2 is (voor mij dan) niet veel werk om even de planken te verwijderen , panlat op de balken te schroeven en planken weer terug te schroeven. Hierdoor krijg je gewoon een beter resultaat, voor weinig.

  • Liked by
Reply
Cancel