3 fasen of toch 1 fase in meterkast

Updated on 27 juli 2015 in Elektra
0 on 27 juli 2015

Ik heb een onduidelijk over de elektradraden die in mijn meterkast binnenkomen van de netbeheerder. Ik heb na mijn KwH-meter een 4-polige hoofdschakelaar zitten met als aansluiting van de netbeheerder 1 rode drood. En 3 zwarte draden. Na deze hoofdschakelaar staat de rode draad aangesloten op de nul (blauwe draad) en is de middelste van de 3 zwarten aangesloten op mijn fase in de meterkast (bruin).

Nu lijkt dit logisch en komen er 3-fasen binnen en een nul en is er slechts 1 fase gebruikt om in mijn meterkast de groepen van stroom te voorzien. Zou je zeggen.

Maar, als ik ga meten word het mij onduidelijk. Het gaat om de 4 draden die binnen komen van de netbeheerder. Onderaan de hoofdschakelaar dus de rode draad en 3 zwarte. De rode draad is t.o.v. aarde 0V. Dus de nul. En elke zwarte draad zijn alle drie 230VAC t.o.v. aarde.

Maar je zou verwachten dat het spanningsverschil tussen 2 van deze zwarte draden 400VAC dan is. Dit is niet zo. Er is geen enkel spannings (fase?) verschil tussen de 3 zwarte draden. Ze zijn alle drie 230V maar onderling meet ik niks.

Komt er dan geen 3 fase stroom binnen in mijn meterkast, maar gewoon 1 fase of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt.

• Liked by
Reply