1. Op deze site worden cookies gebruikt. Door deze site te gebruiken accepteert u het het gebruik van deze cookies voor het goed functioneren van deze site. Lees meer.

Badkraan lekt

Discussie in 'Sanitair/badkamers' gestart door arjen, 9 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. arjen

arjen Nieuwe klusser

Goedemorgen beste klussers,
    ik heb een, voor jullie, eenvoudige vraag :)
    mijn badkamerkraan lekt bij de uitgang uit de muur. Dus niet bij de aansluiting van de kraan aan het deel wat uit de muur komt.
    Uit de muur komt een aansluiting met een hoek om het zo maar even te zeggen (zie foto) en daaromheen zit kit. Zou het een kwestie zijn
    van opnieuw kitten om die aansluiting heen? of is deze aansluiting met die hoek ook los te draaien en zit daar de lekkage?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie.

M.Vr.Gr.
    Arjen Bekijk bijlage 92 Bekijk bijlage 93
  2. Ronald

Ronald Meester klusser Staff Member

hoi,
    "Met de hoek om" is een s-koppeling, en is met een steeksleutel te verdraaien.
    Let op eenmaal los draaien moet je opnieuw teflon tape er om wikkelen, (draai het antal keeren dat je hebt getest ivm afstand muur en kraan)
    Is dit waterdicht, dan achter rozet kitspuiten tussen tegel en s-koppeling, om "lek"water dat langs s-koppeling stroomt niet achter tegel kan komen.
    NB het lekkage kan nu ook komen doordat er niet goed was afgekit! > wil je dit testen laat kraan zitten, kit verwijderen en droogmaken> morgen moet het droog zijn.(test met wc-papier.
    Je hoeft dan niet de s-koppeling te verdraaien waardoor de afstelling goed blijft! Natuurlijk wel goed afkitten
  3. arjen

arjen Nieuwe klusser

Super bedankt voor je duidelijke reactie Ronald. Ik ga het gelijk regelen vanavond! :)

fijn weekend!
  4. Ronald

hoi,
    graag gedaan,
    schaam je niet als het niet lukt om iets te vragen, afstellingen van s-koppelingen is niet altijd eenvoudig.

NB kep even gezocht op de side, had ik paar maanden geleden mooi uitgelegt kijk maar:

Juiste manier om een douchekraan te monteren
    Hoi,​
    "Voor ik de boel weer dicht maak" schreef je? dus het ligt open?​

Dus mijn verhaal over siliconenkit achter het rozet is wel erg belangrijk voor je,,​
    Voor de volledigheid even een uitleg over,​

De juiste manier om een douche thermostaat kraan te monteren:
    1. Water afsluiten, hoofdkraan
    2. Doppen/ kraan demonteren, (zorg dat er geen water uit de muurplaat stroomt)
    3. s-koppelingen afstellen, (minstens 3 hele draaien in de muurplaat) waterpas en op 15 (of 12) cm van elkaar.
    4. kraan proberen met afdichtringen (denk aan ruimte voor rozet + kraaanwartel)
    5. Indien s-koppelingen gemarkeerd, 1e s-koppeling uitdraaien (aantal draaien onthouden), dichttingstape er op doen, terug draaien op gewenste stand.
    6.idem 2e s-koppeling
    7. Kraan handvast (met dichtingsringen) monteren, kwart-slag met een BACO,
    doe dit terwijl je de kraan met je andere hand tegen de muur drukt. denk er aan vast =vast....
    8. Water er op, controleer alle verbindingen, laat water lopen tot lucht er uit is
    9. Water afsluiten, water weg laten lopen, kraan demonteren,
    10. Siliconen kit goed in-spuiten, langs de s-koppelingen en tegel, maak dit goed waterdicht (ondergrond moet droog zijn, indien nat >droog Fohnnen)
    11. Rozet er op draaien, Hoofdkraan iets open zetten 5 minuten doorspoelen, maak nu ook even de kraanfilters schoon.
    12. Kraan monteren water er op.

Vaak hebben de monteurs haast en slaan ze diversen punten over echter wil je het goed doen en waterdicht is dit de juiste manier.

Succes Ronald​
  5. tiho

tiho Actieve klusser

Kan geen punt van verbetering vinden Ronald ;)
  6. Ronald

hoi Tiho, je hebt het toch niet uitgeprobeert hoop ik :cool:,
  7. tiho

tiho Actieve klusser

nee hoor, zo heb ik het gedaan dat ik mijn badkamer deed. 3 jaar terug inmiddels. Ik bedoel het is de juiste manier.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina